Hudsygdomme

Hudlidelser er et hyppigt forekommende problem hos hunde, og vi ser på Dyrehospitalet dagligt patienter med forskellige kombinationer af kløe, udslæt og hårtab.

​Hudsygdomme

Hudlidelser er et hyppigt forekommende problem hos hunde men ses også jævnligt hos katte, og vi ser på Dyrehospitalet dagligt patienter med forskellige kombinationer af kløe, udslæt og hårtab. Nogle tilfælde er milde og forbigående, men ofte er der tale om kronisk tilbagevendende problemer med f. eks allergi og hudbetændelse, hvor der forestår et længere udredningsforløb med indledende konsultation og flere opfølgende kontrolbesøg, inden hudlidelsen er klarlagt og behandlingen sat i system.

Der kræves tålmodighed og god kommunikation mellem dyreejer og dyrlæge. Ikke alle hudlidelser kan helbredes, men de fleste patienter kan heldigvis hjælpes til et godt liv trods en kronisk hudlidelse.

Vi kan bl.a. tilbyde:

Blodprøve

Blodprøve til tjek af almen organfunktion og specielle hormonelle tests.

Hud- og hårprøver

Hud- og hårprøver til undersøgelse i eget laboratorium for betændelsesceller, bakterier, gærsvamp (Malassezia) og ringorm.

Hudskrab

Hudskrab til påvisning af hårsækmider og skabmider.​

Dyrkning og resistensundersøgelse

Dyrkning og resistensundersøgelse af hudinfektioner sendes til eksternt laboratorium. Herved bestemmes hvilken bakterie, der forårsager infektionen, og ikke mindst hvilket antibiotikum, der kan behandles med. En meget vigtig og relevant undersøgelse, især hvis der er mistanke om resistente bakterier.

Hudbiopsier

Hudbiopsier til mikroskopisk undersøgelse af huden, benyttes især ved mere sjældne og alvorlige lidelser f.eks. hudtumores (svulster) og autoimmune hudlidelser.

Allergiblodprøve

Allergiblodprøve. Når diagnosen allergi er stillet udfra hundens eller kattens symptomer, kan en blodprøve søge at klarlægge, hvad dyret reagerer allergisk imod, og behandlingen kan tilrettelægges derefter. Blodprøven kan ikke bruges til at stille diagnosen allergi.​

Vi kan kontaktes på telefon: 74 33 70 00 eller på mail kontakt@dyrehospitalet.dk hurtigst muligt.​