Parasit bestemmelse

Både produktionsdyr og vores kæledyr kan have parasitter. Det er vigtigt at bestemme hvilken parasit der er tale om så man kan målrette behandlingen mod denne. ​Endoparasitter er diverse indvoldsorm og er nærmere omtalt under gødningsprøver. Ektoparasitter er lus, lopper og flåter. Da ektoparasitter kan overføre sygdomme er det vigtigt at forebygge eller behandle mod Spørg veterinærsygeplejersken eller dyrlægen til råds om hvad der er bedst at bruge da resistens kan gøre at nye midler er bedre at bruge end de velkendte.

Øremider,skabmider og hårsækmider. ​Øremider er let genkendelige og lette at finde i mikroskop og derfor er øresvaber og efterfølgende mikroskopi konklusive.

Parasit bestemmelse

Hårsækmider findes som navnet antyder i hårsække og og kan få hud og pels til at se helt forfærdelig ud. Måden man diagnosticerer hårsækmider på er ved dybdegående hudskrab og efterfølgende mikroskopi. Undersøgelsen er konklusiv. Behandlingen kan være vanskelig og langvarig. Skab også kaldet ”ræveskab” er ganske få mider der laver stor ravage i huden og giver en voldsom kløende hudbetændelse med talrige sår.

Da kun få mider til stor ravage kan de være svære at diagnosticere ved skrab og efterfølgende mikroskopi. Derfor sker dette oftest udfra den kliniske undersøgelse.

​Behandlingen tager typisk 3 uger hvor ofte også behandles for en tilstødende bakteriel hudinfektion.​