Afføringsprøver

Hos os, kan vi foretage de mest almindelige undersøgelser, med henblik på parasitbestemmelse.

Afføringsprøver

I afføringsprøver findes der mange forskellige former for parasitter, hvor nogle er ganske uskyldige og nemme at behandle, mens andre kan være livstruende og invaliderende. Spoleorm, findes ved både hund og kat, hvem de smittes fra primært gnavere og fugle. Symptomer kan være, diarre, opkast, hoste, nedstemhed, udspilet bud mm.

Bændelorm, findes i tyndtarmen, hvor den sidder og afstøder æg. Æggene ses som små riskorn i hundens afføring. Der er normalt ingen symptomer, men der kan dog af og til ses kløe ved endetarmsåbningen.

​Hundens piskeorm ses sjældent. Symptomer ved piskeorm kan være blod i afføring, dårlig trivsel, samt tør og mat pels.

​Giardia er en encellet parasit, som giver diarré hos hund og kat. Tidligere var det et hvalpe/killinge problem, men i de senere år har vi set flere og flere voksne dyr som er smittede.

Samtlige diagnoser udstilles ved en undersøgelse af afføringen fra hunden/katten som vores nyeste maskine – Imagyst – undersøger for parasitter eller æg. Vi har svar samme dag så en behandling kan igangsættes hurtigt.

Hjerte / lunge orm hos hund

Fransk hjerteorm (Angiostrongylus vasorum) og rævens lungeorm (Crenosoma vulpis) er parasitter, som smitter hunde og ræve via snegle.

Infektion med fransk hjerteorm, kan give alvorlige hjerte- og lungeproblemer, som kan være livstruende, hvis ikke de opdages og behandles i tide. Rævens lungeorm, har typisk et mildere forløb.

Symptomerne kan variere meget og kan derfor være svær at opdage. Nogle af symptomerne kan forekomme i perioder, eller slet ikke være tilstede. Hoste, nedstemhed og åndenød, er de hyppigste symptomer, men også nervøse forstyrrelse, blødninger der ikke vil stoppe og markant ændret adfærd, kan være tegn på fransk hjerterom.

​Ormen diagnosticeres ved en afføringsprøve, som sættes op og kan aflæses i mikroskop efter 24 timer.