Scanning

Dyrehospitalet råder over en høj kvalitets ultralydsscanner.

Ultralydsdiagnostik​

Dyrehospitalet råder over en høj kvalitets ultralydsscanner. Den betjenes i det daglige af dyrlæge Amalie Speitzer og Stig Majlandt, som har uddannet sig målrette indenfor dette område, såvel indlands som udlands. Med vores tilsammen over 20 års erfaring og ekspertise scanner vi både egne patienter , men modtager også mange henvisninger fra hele landsdelen.​

Vi scanner både hunde og katte samt gnavere. Her kan vi undersøge bugens organer for sygdomme fx. milt, lever, mavesæk, blære, prostata og livmoder. Oftest får dyrerne lidt beroligende medicin, så scanningen kan udføres i rolige og trygge rammer.

• Drægtighedsscanning fra dag 25
  • Hjertescanning
  • Bugscanning
  • Nyrescanning
  • Leverscanning
  • Blærescanning
  • Prostatascanning
  • PLivmoderscanning

Hvem kan have gavn af scanning?

Ultralydsscanning er et diagnostisk værktøj, som betyder en undersøgelse til at finde sygdomme. Vi kan med scanneren visualiserer organernes størrelse, form, struktur, placering og bevægelse. Ultralydsundersøgelsen kan dermed finde sygdomme, som vi ellers ikke kan se eller mærke os til inde i dyrene. En metode, som står godt i samspil med fx. røntgenfotografering eller udredning m. blodprøver for specifikke organer.

Vi bruger hver dag scanneren på dyrehospitalet til at komme dyrenes sygdomme nærmere, og kunne “se ind” i dyrenes krop med visning af den aktuelle tilstand omkring organerne.

Lyder dette kompliceret? Det er helt bestemt en advanceret diciplin, og derfor kræver det ekstra uddannet personale, som forstår at fortolke resultaterne.

På Dyrehospitalet arbejder 9 dyrlæger, 7 veterinærsygeplejersker, 1 veterinærsygeplejerskeelev og 1 receptionist.